راهنما ها

آموزش تعویض روغن ترمز موتورسیکلت

فروشگاه اینترنتی لباس

تعویض روغن ترمز موتور سیکلت کار نسبتاً ساده ای است. ممکن است از دید پنهان باشد ، اما هرگز نباید مایع درون سیستم ترمز موتور شما را مسلم دانست. با گذشت زمان مایعات تخریب می شود و عملکرد کلی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد ، بنابراین تغییرات منظم بسیار حیاتی هستند.

  • رنگ روغن ترمز موتورسیکلت یا نوع آن را میتوانید در کتابچه راهنمای آن مطالعه کنید.همچنین معمولا روی بدنه مخزن سیلندر روغن ترمز نیز این اطلاعات نوشته شده است.
  • لطفا و حتما برای بار اول از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید و سوالات خود را کامل از ایشان بپرسید تا مشکلی پیش نیاید.
  • حتما از دستکش و عینک و روپوش مناسب برای محافظت از خود استفاده نمائید زیرا روغن ترمز خاصیت اسیدی بالایی دارد.

هزینه تعویض روغن ترمز موتورسیکلت چقدر است؟

اگر خودتان این کار را انجام دهید و ابزار مناسبی داشته باشید ، تعویض روغن ترمز موتور سیکلت به اندازه یک بطری مایعات جدید هزینه دارد. مطمئن شوید که کتابچه راهنمای خود را بررسی کرده اید و می دانید سازنده چه توصیه هایی می کند. این چیزی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید.

چگونه می توان روغن ترمز موتور خود را در ۱۰ مرحله تعویض نمود:

۱. زمان تعویض روغن ترمز موتور سیکلت

ابتدا فاصله زمانی برای تغییر مایعات را در کتاب راهنمای موتورسیکلت خود جستجو کنید. موتور را روی جک وسط یا پایه قرار دهید تا به حالت ایستاده و صاف باشد.

۲. از رنگ خود محافظت کنید

روغن ترمز به سطوح رنگ شده به شدت آسیب می رساند ، بنابراین اطراف مخزن و فرمان را برای هرگونه ریختن احتمالی آماده کنید. قسمت مخزن و اطراف را با یک حوله ، ملافه یا روکش موتورسیکلت قدیمی بپوشانید. همیشه چند ورق حوله کاغذی کارگاهی در دست داشته باشید تا قطره هایی که به مناطق محافظت نشده می رسد را به سرعت پاک کنید.

۳. مخزن روغن ترمز را باز کنید

درب مخزن را بردارید. گاهی اوقات آن را با یک پیچ و براکت نگهداری می کنید. هنگام برداشتن درب ، این کار را به آرامی انجام دهید و مطمئن شوید که دیافراگم از بین نخواهد رفت. گاهی اوقات در مخزن باقی می ماند. در این صورت به آرامی آن را جدا کنید و این قسمت ها را روی یک پارچه تمیز و خارج از محل قرار دهید.

۴. هواگیری روغن ترمز موتورسیکلت

درپوش لاستیکی را از پیچ و مهره نصب شده روی کولیس ترمز بردارید. سپس انتهای بسته آچار را به دور پیچ و مهره قرار دهید. حالا از یک شیلنگ ترجیحا شفاف استفاده کنید و یک سر آن را روی درپوش سیلندر قرار دهید و سر دیگر آن را درون یک ضرف خالی بگذارید.

۵. پمپاژ

حالا با یک آچار مناسب پیچ تخلیه روغن را آهسته باز کنید. توجه داشته باشید که هرگز پیچ را تا انتها باز نکنید.

حال اجازه دهید تا روغن ترمز تخلیه شود.

اکنون پیچ تخلیه را مقداری سفت کنید. میزان سفت کردن باید به حدی باشد تا زمانی که روغن جدید در مخزن ریخته می شود از شیر تخلیه ، مقدار کمی روغن خازج شود.

۶. مایعات تازه را پر کنید

روغن ترمز تازه را آهسته اضافه کنید زیرا سطح داخل سیلندر اصلی با هر پمپ اهرم کاهش می یابد. حالا آهسته چندین بار با دست اهرم ترمز را فشار دهید تا هرچه حباب هوا درون سیلندر ترمز وجود دارد خارج شود. اهرم را خیلی سریع حرکت ندهید وگرنه می تواند شیلنگ روغن ترمز را از آن خارج کرده و مایعات را به همه جا تف کند. اکنون می توانید پیچ تخلیه را سفت کنید و درب مخزن روغن ترمز را ببندید.

۷. مراقب تغییر رنگ باشید

مایع تازه از مایعات قدیمی سبک تر به نظر می رسد ، بنابراین وقتی می بینید در لوله شفاف کیت bleed تغییر رنگ داده شده است ، نوک دهانه را محکم کنید ، سطح سیلندر اصلی را بررسی کنید و اهرم را آزاد کنید. اکثر موتورها دارای دیسک دوقلو در جلو هستند ، بنابراین کولیس مخالف برای تخلیه مایعات قدیمی به همان روش نیاز دارد. یک جفت دست اضافی می تواند در اینجا کمک کند.

 

۸. هوا را بررسی کنید

با شستشوی هر دو کالیپر با روغن ترمز جدید ، یک بار آخر اهرم را بگیرید ، نوک دهانه را شکسته و مطمئن شوید که هیچ حباب هوا در لوله وجود ندارد ، سپس دوباره سفت کنید. این کار را برای هر دو کولیس تکرار کنید. اهرم ترمز باید محکم و بدون اسفنج باشد. مخزن را در سطح صحیح قرار دهید. درپوش را دوباره نصب کنید ، مطمئن شوید که دیافراگم به درستی نشسته است.

۹. تکرار در عقب

همین روش را می توان در ترمز عقب نیز به کار برد. در حالی که تازه اضافه می کنید ، از کیت خونریزی استفاده کنید و مایعات قدیمی را پمپ کنید. شایان ذکر است که بسیاری از کولیس های عقب دارای دو نوک پستانک خونریزی هستند. در این صورت ، از نوک پستانی استفاده کنید که در بالاترین موقعیت قرار دارد زیرا به شما کمک می کند تا هوایی خارج از سیستم وجود داشته باشد.

۱۰. یک بار دیگر آن را نهایی کنید

در حالی که هر سه کولیس اکنون برافروخته شده اند ، بررسی کنید که مخازن مایعات جلو و عقب تا سطح بالایی پر شده اند. سپس موتور را دور بزنید و از نظر بصری وضعیت سایر قسمت های سیستم ترمز مانند لنت ها ، مسیر شیلنگ ، پیچ های بانجو و هر نوع گیره نگهدارنده شلنگ را بررسی کنید و همچنین به دنبال نشت باشید.

در انتها…

از روغن ترمز توصیه شده برای موتور سیکلت خود استفاده کنید. هر نوع دامنه نقطه جوش متفاوتی دارد و فقط برای کاربردهای خاص مناسب است. اکثر موتورسیکلت ها از روغن ترمز DOT 4 یا DOT 5.1 استفاده می کنند (DOT 5 بر پایه سیلیکون است و نباید استفاده شود مگر اینکه در کتابچه راهنمای کاربر مشخص شده باشد). بیشتر اتومبیل ها از مایع DOT 3 استفاده می کنند ، اما نقطه جوش پایین آن برای کاربردهای موتور سیکلت مناسب نیست.

در حین خونریزی سیستم حتماً سیلندر اصلی را کاملاً تخلیه نکنید. با این کار حباب های هوا وارد سیستم می شوند.

در سیستم های ترمز با ترمزهای عقب و عقب متصل یا در سیستم های دارای چندین کولیس ، با کولیس که از سیلندر اصلی فاصله دارد شروع کنید. اگر مطمئن نیستید ، به کتابچه راهنمای موتور خود مراجعه کنید.

از روغن ترمز تازه باز نشده استفاده کنید. حتی مایع باز شده که با کلاهک ذخیره می شود ، با گذشت زمان رطوبت را جذب کرده و تحلیل می رود.

آچارهای ۸ ، ۹ و ۱۰ میلی متری – برای شل شدن و سفت شدن  ضروری است. اطمینان حاصل کنید که از اندازه صحیح استفاده کرده اید تا نوک دهانه گرد نشود.

مایع ترمز دست دوم را از کجا دور بریزید

روغن ترمز بسیار خورنده و قابل اشتعال است و باید با احتیاط دور بریزید. بیشتر جمع کننده های زباله به شما امکان می دهند روغن ترمز را با روغن موتور استفاده شده مخلوط کنید و می توان آنها را با هم بازیافت. بنابراین اکثر مکانهایی که روغن استفاده شده را می پذیرند باید روغن ترمز دست دوم را نیز بپذیرند. برخی از فروشگاه های قطعات خودرو نیز ممکن است روغن ترمز استفاده شده را برای بازیافت بپذیرند.

در انتها امیدواریم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از آن توانسته باشید با نحوه تعویض روغن ترمز موتورسیکلت آشنا شوید. لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه های همین مطلب با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که برای تعویض روغن ترمز موتورسیکلت سوال یا مشکلی دارید در بخش دیدگاه‌ها اعلام نمائید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

 

۴.۸/۵ - (۲۳ امتیاز)
نظر شما برای ما و دیگر موتور سواران، بسیار بسیار ارزشمند است و ما برای این ارتباط و تعامل ارزش قائل هستیم. با گذاشتن کامنت در انتهای این صفحه، دیدگاه خود را با هزاران راکب به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه مجله راکبین میکوشد تا با بهترین مقالات و آموزشهای موتورسیکلت در خدمت شما عزیزان باشد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا