اخبار موتور سیکلتمقالات موتورسیکلت

آیا موتور سیکلت برقی نیاز به گواهینامه دارد؟

فروشگاه اینترنتی لباس

موتورسیکلت‌های برقی چند سالی است که بدون پلاک و بدون گواهینامه در کوچه و خیابان‌ها در حال تردد بودند. به دلیل نبود محدودیت حتی نوجوانان زیر ۱۸ سال نیز از این موتورسیکلت های برقی استفاده میکردند.

تعداد موتورسیکلت‌های برقی طی چند سال گذشته بسیار زیاد شده و بدون پلاک معتبر قابل کنترل و تشخیص نبودند از طرفی هم طی این مدت تصادفات زیادی برای این اسکوترها پیش آمده که به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث مشکلاتی بوجود آورده بود تا اینکه پلیس راهور فروش موتورسیکلت‌های برقی را بدون پلاک ممنوع اعلام کرد.

موتورسیکلت برقی با وجود برقی بودنش، هنوز هم یک موتور است و نوعی وسیله نقلیه محسوب می شود. از آنجایی که همه رانندگان وسایل نقلیه احتیاج به داشتن گواهینامه می باشند، نمیتوان انتظار داشت که رانندگان موتورسیکلت برقی بتوانند بدون اخذ گواهینامه رانندگی در سطح شهر تردد کنند.

عده‌ای از فروشندگان موتور سیکلت به خریداران اعلام می‌کنند که موتور سیکلت برقی نیازی به پلاک و گواهینامه ندارد که این اظهارات اشتباه و خلاف قوانین و مقررات است. موتورسواری بدون گواهینامه با موتورهای برقی و موتورسیکلت با حجم کمتر از ۵۰ سی سی بر خلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می باشد.

موتور بدون نیاز به گواهینامه

اگر دنبال موتورسیکلت برقی هستید که نیازی به داشتن گواهینامه نداشته باشد، جست و جوی شما نتیجه ای در بر نخواهد داشت زیرا اجازه تردد هیچ نوع موتورسیکلت برقی بدون اخذ گواهینامه مربوط با آن را ندارید.

شما میبایست در دوره های آموزش موتورسواری شرکت کرده و بعد از قبولی در امتحانات و آزمون های مربوطه، گواهینامه موتور برقی خود را دریافت کنید تا بتوانید با خیال راحت از رانندگی با آن لذت ببرید.

طبق قانون، هر نوع وسیله‌نقلیه‌ای که در راه‌های عمومی کشور تردد می‌کند به پلاک قانونی و گواهینامه رانندگی مربوط به همان وسیله نقلیه نیاز دارند.

بر اساس ماده ۲ آئین نامه راهنمایی و رانندگی و ماده ۱ آیین نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی، داشتن پلاک ملی و گواهینامه برای کلیه وسایل نقلیه که در راه‌های عمومی تردد می‌کنند الزامی بوده و استثنائی ندارد.

گواهینامه مخصوص موتورسیکلت های برقی

در حال حاضر گواهینامه ای مخصوص موتورسیکلت برقی وجود ندارد؛ اما با پیشرفت موتورسیکلت برقی و افزایش تنوع آن، انتظار می رود که گواهینامه مخصوص موتور برقی ایجاد شود. چرا که با پیشرفت موتورهای برقی، اختلاف آن با موتور بنزینی بیشتر شده و همین اختلاف ها موجب می شود تا گواهینامه موتورسیکلت های بنزینی برای موتورهای برقی جدیدتر و پیشرفته تر جوابگو نباشد.

ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر ایران براساس قوانین یادشده از تردد وسایل‌نقلیه فاقد پلاک و گواهینامه معتبر، جلوگیری خواهند نمود.

برخی از موتورسیکلت ها نیز در باراندازها و بنادر برای رفت و آمدهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند که به موتورسیکلت های “پاکشتی” معروف اند و در حال حاضر نیز برخی افراد نسبت به خرید این نوع موتورها و تردد در معابر اقدام می‌کنند که این کار خلاف قوانین  راهنمایی و رانندگی است.

جریمه نداشتن گواهینامه موتورسیکلت برقی

از آنجایی که داشتن گواهینامه حین رانندگی با موتورسیکلت برقی به نوعی قانون اجباری است و به منظور حفظ امنیت و نظم میباشد، پس جریمه شدن رانندگان موتور برقی که گواهینامه ندارند امری معقول است.

همانطور که پیش تر ذکر شد، اغلب قوانین موتور سیکلت های بنزینی بر موتور برقی هم حاکم هستند پس جریمه مربوط به رانندگی بدون گواهینامه برای رانندگان موتور برقی هم طبق همان قوانین مرتبط با موتور سیکلت بنزینی است. بنابراین جریمه نداشتن گواهینامه موتور برقی هم می تواند از مبلغی کم شروع شده و حتی تا توقیف موتور و حتی زندان هم ادامه داشته باشد! پس بهتر است قبل از پرداخت جریمه به علت نداشتن گواهینامه، هزینه ای معقول را جهت دریافت گواهینامه کنید و بدون استرس از موتورسواری با موتور برقی خود لذت ببرید.

پس حالا به جای جست و جو برای موتور برقی بدون گواهینامه، به دنبال کسب اطلاعات بیشتر راجع به شیوه دریافت گواهینامه موتورسیکلت باشید!

۴.۵/۵ - (۴۰ امتیاز)
نظر شما برای ما و دیگر موتور سواران، بسیار بسیار ارزشمند است و ما برای این ارتباط و تعامل ارزش قائل هستیم. با گذاشتن کامنت در انتهای این صفحه، دیدگاه خود را با هزاران راکب به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه مجله راکبین میکوشد تا با بهترین مقالات و آموزشهای موتورسیکلت در خدمت شما عزیزان باشد.

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. در کشور ژاپن با گواهینامه ماشین می شود برخی موتور ها رو روند
    علتش هم اینه کسی که گواهینامه ی ماشین داره علاعم رو بلده پس مشکلی نیست
    یعنی برای موتور های ضعیف گواهینامه ماشین رو قبول می کنن

  2. سلام خوب هستین من ۱۴ سال دارم اهل شیراز هستم اگر میتوانم گواهینامه موتور برقی بگیرم لطفا من را راهنمایی کنید ممنون

    1. عزیز اونجا ژاپن هست با ایران مقایسه نکنید اینجا به اینجور مسائل اهمیت نمیدن جون برخی همیشه دنبال راهی هستند که مردم رو تلکه کنند در ژاپن مسئولینش عقل و شعور و درک دارن چیزی که بعضی از اینا ندارن !!

  3. ممنون از اطلاع رسانی. بله من قبلا موتور برقی داشتم و چندین بار پلیس موتورم رو برد پارکینگ و مجبور شدم برم گواهینامه بگیرم.
    پیشنهاد میکنم به همه که زودتر برن گواهینامه موتور بگیرن اصلا به پشیمونیش نمیارزه.
    باتشکر از مجله موتور راکبین

    1. سلام ، وقت بخیر
      دوچرخه هم یه وسیله نقیله است ، آیا پلاک و گواهینامه دوچرخه هم وجود داره و باید بگیریم یا فعلا هنوز ابداع نشده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا