آموزش تعمیر موتورسیکلتراهنما ها

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت

The best time to change motorcycle oil

در این مقاله به این سؤال قدیمی پاسخ خواهیم داد که بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت چه زمانی است. از جمله چند نکته در مورد چگونگی بازرسی از سطح روغن. وقتی نوبت تعویض روغن می رسد ، جواب به سه چیز بستگی دارد:

  1. سال و مدل موتورسیکلت شما
  2. چند بار از موتور خود استفاده می کنید
  3. نوع روغن موتور که استفاده می کنید

به طور کلی سه (۳) نوع روغن موتور وجود دارد: روغن معدنی ، نیمه سنتتیک و روغن موتور کاملاً سنتتیک . موتورسیکلت های مختلف به انواع مختلف روغن موتور نیاز دارند. اگر یک موتورسیکلت دسته دوم خریداری کرده اید ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بلافاصله روغن موتور را عوض کنید ، صرف نظر از این که روغن هنوز تازه است یا خیر.

اگر صاحب یک موتورسیکلت با نام تجاری جدید یا نسبتاً جدید هستید ، تغییر روغن در فواصل مشخص بسیار مهم است. این فواصل به طور واضح در دفترچه راهنمای موتور شما مشخص شده است.

روغن موتور جریان خون موتور شماست. استفاده از نوع مناسب روغن موتور نه تنها عمر موتور شما را طولانی تر می کند بلکه باعث می شود موتور سیکلت شما هموارتر شود. در حقیقت ، استفاده از روغن موتور نامناسب ممکن است در واقع ضرر بیشتری داشته باشد تا منفعت.

روغن موتور سیکلت چه کاری انجام می دهد؟

روغن موتور نه تنها روان کننده برای جابجایی قطعات موتور است. همچنین از اجزای حیاتی داخلی برای جلوگیری از ساییدگی و شستشوی داخل موتور جلوگیری می کند.

هر بار که موتور سیکلت خود را استارت میزنید و موتور را دوباره احیا می کنید ، روغن موتور در آنجا برای تمیز کردن ، روغن کاری و محافظت از موتور خود در برابر سرما و دمای فوق العاده بالا است. به همین سادگی.

بسیاری از افراد نمی دانند روغن موتور نیز برای خنک نگه داشتن موتور شما استفاده می شود ، مانند خنک کننده موتور. روغن با دمای بالا داخل محفظه احتراق جذب می شود و این به پایین آمدن دمای داخلی موتور کمک می کند.

موتوری که خنک تر عمل می کند ، نرم تر ، ساکت تر و با سوخت کمتر کار می کند. استفاده از نوع مناسب روغن موتور نه تنها عمر موتور را طولانی تر می کند بلکه بعدا باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری نیز خواهد شد.

اما اگر مطمئن نیستید که روغن را تعویض کنید ، یا اگر نمی توانید کتابچه راهنمای سرویس برای موتور خود را پیدا کنید ، به شما خواهیم گفت که چند بار روغن را عوض کنید و چگونه سطح روغن را روی موتور سیکلت خود بررسی کنید.

چند بار نیاز به تغییر روغن موتور موتورسیکلت دارم؟

پاسخ به نوع روغن مورد استفاده در آخرین تغییر روغن بستگی دارد.

اگر موتور از روغن موتور معدنی (که ارزان ترین و ساده ترین شکل روغن موتور موجود در بازار است) استفاده می کند ، روغن موتور حداقل باید در هر ۱۰۰۰ کیلومتر تغییر کند. اگر از موتور خود به طور مرتب استفاده نمی کنید ، بهتر است روغن را حداقل سه بار در سال عوض کنید.

اگر انجین موتورسیکلت شما از روغن موتور نیمه مصنوعی استفاده می کند ، ایده خوبی است برای تعویض روغن بعد از ۳۰۰۰ کیلومتر.

برای کسانی که از روغن موتور کاملاً مصنوعی استفاده می کنند ، قاعده کلی این است که روغن را بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر تغییر دهید. روغن موتور مصنوعی گرانتر از روغنهای معدنی است. اما از طرف مثبت، روغن موتور نیمه مصنوعی و کاملاً مصنوعی عموماً طولانی تر می شوند ، بنابراین نیازی نیست آنها را هر چند وقت یکبار تعویض کنید.

با این وجود ، اگر هر روز از موتور خود استفاده می کنید ، یا روزانه مسافت های زیادی را طی می کنید ، بدون توجه به اینکه از روغن معدنی ، نیمه مصنوعی یا کاملاً مصنوعی استفاده می کنید ، باید روغن خود را مکرراً تعویض نمایید.

اگر احساس می کنید روغن شما کثیف است ، یا احساس می کنید موتور شما عملکرد خوبی ندارد ، باید بدون در نظر گرفتن مسافت پیموده شده ، روغن را تغییر دهید.

چگونه بفهمیم روغن موتورسیکلت کثیف است؟

برای این کار ، باید از نظر بصری وضعیت روغن موتور ، از جمله سطح روغن را بررسی کنید.

بسته به نوع ساخت و مدل موتور شما ، ۳ روش برای بررسی روغن وجود دارد:

  1. از قطره سطح روغن استفاده کنید. برای تعیین وضعیت روغن موتور ، به راحتی نوار را بکشید. اگر روغن موتور آبکی یا بسیار کثیف به نظر برسد (اگر رنگ آن مایل به سیاه باشد) احتمالاً زمان تغییر روغن است.
  2. گیج سطح روغن را بردارید. گیج روغن مانند یک سیخ دسته دار است که در کنار انجین قرار دارد. کافی است گیج یا پیچ را با استفاده از آچار بردارید تا وضعیت و سطح روغن بررسی شود. باز هم اگر روغن خیلی کثیف است ، باید جلو بروید و روغن را عوض کنید.
  3. از پنجره دید روغن استفاده کنید. آیا پنجره پلاستیکی شفاف با علائم HIGH و LOW در کنار میل لنگ را مشاهده کردید؟ این به شما می گوید روغن موتور کثیف است یا سطح روغن پایین است.

با این وجود ، استفاده از پنجره دید روغن بهترین راه برای بررسی عدم کثیف بودن روغن نیست ، اما حداقل ایده ای در مورد وضعیت کلی روغن موتور به شما می دهد.

به خاطر داشته باشید که رنگ طبیعی روغن استفاده شده باید قهوه ای تا کمی سیاه باشد. این بدان معنی است که روغن کار خوبی در تمیز کردن و محافظت از موتور شما دارد.

از چه روغن موتوري بايد در موتورسيكلت استفاده كنم؟

برای موتور های قدیمی ، بهتر است از روغن موتور معدنی استفاده کنید. موتورهای مسن تر طراحی شده اند تا با استفاده از روغن موتور معدنی کار کنند. گزارش هایی در مورد راکبین موتور سیکلت در موتورسیکلت های قدیمی خود که از روغن مصنوعی استفاده شده است و بسیاری از آنها نشت روغن را به دلیل گرانروی روغن موتورهای مدرن گزارش کرده اند. روغن های معدنی از روغن های مصنوعی ضخیم تر هستند ، از این رو مشکل نشتی وجود دارد.

هنگامی که شک دارید ، همیشه بهتر است که کتابچه راهنمای سرویس را مطالعه کنید تا نوع مناسب روغن موتور که برای سواری شما مناسب است، تعیین کنید.

از چه روغن موتور می توانم در موتورسیکلت های دو زمانه استفاده کنم؟

موتورسیکلت هایی با موتورهای دو زمانه فقط باید از روغن موتورهایی استفاده کنند که برای کاربردهای دو زمانه طراحی شده اند. ریختن روغن چهار زمانه داخل موتور دو زمانه خود اشتباه است.

موتورهای دو زمانه باعث سوختن روغن و بنزین در داخل محفظه احتراق می شوند ، از این رو نیاز به نوع خاصی از روغن موتور است.

می توانید از روغن موتورسیکلتی مبتنی بر مواد معدنی یا مصنوعی استفاده کنید ، اما این امر به ساخت و مدل اسب آهنی شما نیز بستگی دارد.

موتورهای دو زمانه با کارایی بالا برای روغن کاری و خنک کردن موتور به روغن موتور مصنوعی نیاز دارند. این امر به ویژه در مورد انجین موتورسیکلت با هوای سرد صادق است.

قبل از خرید روغن موتور برای موتور سیکلت دو زمانه خود ، همیشه برچسب را بخوانید تا مطمئن شوید که از نوع مناسب روغن موتور برای موتور سواری خود استفاده می کنید.

آیا هر بار روغن را عوض کنم باید فیلتر روغن را  هم عوض کنم؟

در اکثر موتور ها ، توصیه می شود هر بار که روغن را عوض کنید ، فیلتر روغن را نیز عوض کنید.

فیلتر روغن به تمیز نگه داشتن روغن شما کمک می کند. این گرد و غبار ، زباله ها ، ذرات فلزی و لجن داخل انجین را به دام می اندازد. تغییر فیلتر روغن به طور مرتب باعث افزایش عمر روغن موتور شما نیز می شود.این همه بستگی به این دارد که موتورسیکلت خود را چقدر دوست دارید.

اما اگر بیشتر وقت خود را موتورسواری می کنید ، یا اگر در مسافت های طولانی سفر می کنید (یا اگر عاشق مسابقه در مسیر هستید) ، ایده خوبی است که هر بار که روغن را عوض میکنید ، فیلتر ها را نیز تعویض کنید، صرف نظر از اینکه شما از روغن معدنی یا روغن موتور مصنوعی استفاده می کنید.

۴.۵/۵ - (۹۳ امتیاز)
نظر شما برای ما و دیگر موتور سواران، بسیار بسیار ارزشمند است و ما برای این ارتباط و تعامل ارزش قائل هستیم. با گذاشتن کامنت در انتهای این صفحه، دیدگاه خود را با هزاران راکب به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه مجله راکبین میکوشد تا با بهترین مقالات و آموزشهای موتورسیکلت در خدمت شما عزیزان باشد.

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. سلام اگه کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه:
    اگه به جای ۱.۳۰۰ لیتر روغن، یک لیتر بریزیم تو موتور چه اتفاقی میافته؟!
    ممنونم

    1. اصلا این کار رو نکن. اگه روغن ۱.۳ گیر نیاوردی دو تا روغن یه لیتری بگیر. به اندازه بریز و باقیشم نگه دار واسه سری بعدی.

    2. سلام یکی از کارکردهای روغن موتور روان‌کاری است و با مقدار کمتر در این محدوده ( ۳۰۰ سی سی ) اویل پمپ روان‌کاری را انجام میدهد اما کارکرد دیگر روغن خنک کردن انجین است ؛ پس اگر روغن کمتر باشد دمای کارکرد موتور در مسافت‌های طولانی و بخصوص در فصل گرم بالا می‌رود و موجب میشود روغن خاصیت خود را سریعتر از دست بدهد و در نهایت به انجین موتور سیکلت شما آسیب وارد خواهد شد

  2. این که اصولا عادت داریم ترجمه کنیم بدون ذکر منبع تا ملت فکر کنند این ها حرف خودمان است چندان مهم نیست . اما در این تیم تحریریه مجله راکبین و جماعت دانشمندان محترم شما ظاهرا یک چیزی کم است . اندازه یک دانش اموز پنجم دبستان فارسی بلدنیستید. موقع خوندن این مقاله ادم فکر می کند سوار یک گاری عهد دقیانوس است در یک جاده سنگلاخ با سرعت صد کیلومتر تلق تولوق …شما تشریف می برید به مغازه مکانیکی و به طرف می گویید روغن موتور من را تغییر بده ؟ سطر به سطر این مقاله پر از غلط است . نکند کار نرم افزار مترجم است ؟

    1. چه فرقی میکنه. تغییر و تعویض یه معنی میده دیگه
      بعدشم کلمه تغییر دادن روغن موتور در جای درستی به کار رفته، نمیشه گفت که تعویض دادن روغن موتور.
      شما اصل داستان رو ول کردی چسبیدی به ادبیاتی که اشتباه متوجه شدی خخخخخخخ
      موفق باشی
      با تشکر از مجله راکبین

    2. عامیانه هممون میگیم تعویض کردن روغن و توی بیشتر پاراگراف ها هم نویسنده از تعویض روغن موتورسیکلت اسفاده کرده و یک جا هم تغییر. به نظر من که مشکلی نیست.
      موفق باشی سهیل جان

    3. به نظرم خیلی سخت گرفتی شما. کلمه جای مناسبی بکار رفته و درضمن مهم رسوندن مطلب هست که همه متوجه شدیم. کلاس ادبیات هم تو تا سایت بالاتره. موفق باشی

  3. مقاله خوبی بود. این اعداد تقریبی و حدودی هستند و زمان تعویض روغن موتور هر نوع موتوری رو باید از دفترچه راهنمای همون موتور فهمید. هیچ کس از سازنده اون وسیله بهتر نمیدونه.
    باتشکر از مجله موتور سیکلت راکبین

  4. آقایون لطفا از بهترین روغن موتور برای موتور خودتون استفاده کنید. روغن متفرقه نریزید که پشیمونی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا