راهنما ها

راهنمای خرید موتور سیکلت دست دوم

آموزش کارشناسی موتورسیکلت و نحوه معامله فروش موتور کارکرده

خرید موتور سیکلت دست دوم برای شما می تواند ارزش بسیار خوبی داشته باشد – اگر یک موتورسیکلتی را پیدا کنید که در وضعیت مطلوبی قرار دارد و لوازم آن در بازار ارائه می شود.

مهم ترین چیزی که باید هنگام خرید موتور سیکلت کارکرده به خاطر داشته باشید این است که در این کار عجله نکنید. مردم عجله دارند و ممکن است فقط بخواهند اولین موتور متناسب با بودجه خود  را خریداری کنند اما این ممکن است به نفع آنها نباشد.

درعوض توصیه می کنیم با اختصاص دادن وقت برای یافتن موتورسیکلت مناسب با بازه قیمت خود اقدام کنید.

ابتدا ما در این مطلب به نکات هنگام خرید موتور دست دوم پرداخته و سپس چگونگی معامله کردن را توضیح خواهیم داد.

پیش از این توصیه میکنیم باتوجه به بروز شدن قوانین نقل و انتقال موتورسیکلت در بازه های زمانی، قبل از همه اینها با یک مشاور حقوقی گفتگو نمائید.

خرید موتورسیکلت دسته دوم در ۶ مرحله انجام خواهد شد:

۱- تحقیق در مورد موتورسیکلت

ابتدا که خرید موتورسیکلت دست دوم به ذهنتان آمد میبایست در رابطه با موتور مدنظرتان کاملا تحقیق نمایید. در رابطه با مشخصات فنی آن مطالعه کرده و اگر توانستید از چند تعمیرگاه موتورسیکلت نیز در رابطه با آن مشاوره بگیرید.

برای تعیین قیمت نیز، در آگهی ها و فروشگاه ها و حتی نمایندگی ها میتوانید جستجو نمایید. اطمینان حاصل کنید که مدل های مشابه در یک بازه قیمت گذاری شده اند. نمایندگی های موتور و منابع آنلاین موتورسیکلت را بررسی کنید و اگر به نظر می رسد قیمت آن خیلی زیاد یا پایین است ، دلیل آن را بپرسید. اگر فکر می کنید قیمت بالاست ، از مذاکره نترسید.

۲- پیدا کردن موتورسیکلت کارکرده سالم

حالا که میدانید چه موتوری میخواهید راحت تر میتوانید به دنبال یک موتورسیکلت دست دوم ایده آل بگردید.

شما میتوانید به ۲ صورت موتور دست دوم خریداری نمایید. یا به صورت مستقیم از صاحب موتور و یا از فروشگاه های موتورسیکلت دست دوم. در هر صورت قبل از ورود به مرحله بعدی معامله موتورسیکلت کارکرده، میبایست از فروشنده در مورد قیمت، اصالت موتور، مدارک و قانونی بودن آن اطلاعات دریافت نمائید. اگر به صورت تلفنی، فروشنده قانونی بودن موتورسیکلت و داشتن مدارک را تائید نمود میتوانید با او جهت بازدید از موتورسیکلت کارکرده قرار بگذارید.

همچنین در صورتی که از آگهی موتور دست دوم را پیدا نموده اید قبل از تنظیم تاریخ بازدید از فروشنده بخواهید از چندین عکس از زوایای مختلف برایتان ارسال کند. طبیعتا شما نمیخواهید وقت خود را برای بازدید از موتوری که دوست ندارید هدر دهید.

۳- چک کردن مدارک موتورسیکلت

در روز بازدید از موتورسیکلت اولین کاری که باید بکنید این است که از فروشنده درخواست کنید مدارک موتورسیکلت که شامل: سند- برگ کمپانی-کارت موتور-کارت سوخت- کارت گارانتی(در صورت داشتن) میشود را به شما نشان دهد.

پس از مشاهده مدارک حالا باید مشخصات درج شده در مدارک را با یکدیگر مطابقت داده و سپس شماره موتور، شماره شاسی و پلاک را از روی موتورسیکلت با مدارک تطبیق دهید.

درصورتی که مشکلی وجود نداشت جهت اطمینان از سلامت موتورسیکلت و قطعات وارد مرحله بعد شوید.

۴- کارشناسی موتورسیکلت دست دوم

به دنبال خسارت باشید

موتورسیکلت را بصری بازرسی کنید و مطمئن شوید که هیچ خراش یا خراشیدگی عمده ای وجود ندارد. توجه ویژه ای به مخزن بنزین داشته باشید. ممکن است نیاز به تعویض باشد. به لوله های اگزوز نیز نگاهی بیندازید. خستگی روی فلز ، فشار بیش از حد روی موتور را نشان می دهد.

گارد ها، پروتکشن، دو قسمت انتهایی فرمان، دسته ترمز و کلاچ و… را بررسی نمایید و اگر خراشیدگی مشاهده کردید احتمالا موتور زمین خورده است.

لاستیک ها را بررسی کنید

انگشتان خود را در آج لاستیک بچسبانید.اگر نوک انگشت شما را بپوشاند ، فرم خوبی دارد. اگر اینگونه نباشد ، یا اگر لاستیک ها از یک طرف یا طرف دیگر فرسوده شده باشند ، ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که گلگیر با تایر برخورد نمی کند ، که این امر می تواند باعث سایش غیر عادی یا ناهموار شود.

به موتور گوش دهید

صدا باید صاف و تمیز باشد. هر ضربه یا صدای جغجغه ای را گوش دهید ، که می تواند چیزی مانند پیچ ​​و مهره شل باشد یا نشان دهنده یک مشکل بزرگتر است.صداهای خشن می تواند نشان دهنده وجود مشکل جدی باشد یا به معنای این است که موتور برای مدتی کار نکرده است.

روغن را ارزیابی کنید

وقتی به پنجره روغن نگاه می کنید یا مایع را بیرون می کشید ، می خواهید یک مایع نیمه شفاف قهوه ای تیره مشاهده کنید. اگر روغن سیاه باشد ، اخیراً تغییر نکرده است. همچنین در زیر موتور سیکلت از نظر نشت روغن ، که می تواند نشان دهنده مشکلی در واشر باشد (یا اتفاق بدتر) ، بررسی کنید.

مسافت پیموده شده را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که کیلومتر شمار بر روی آن مسافت مناسبی دارد. تمام صفرها یا مسافت پیموده شده به طرز عجیب و غریب ممکن است به این معنی باشد که کل سرعت سنج تعویض شده یا کیلومتر واقعی مشخص نیست.

اسناد و مدارک را بخواهید

آیا موتورسیکلت تصادف کرده یا تعمیرات اساسی انجام شده است؟ آیا در آن فراخوانی صورت گرفته است؟ با جستجوی شماره شناسایی وسیله نقلیه یا VIN (به صورت عمودی بر روی گردن فرمان) ، به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که موتور دارای عنوان واضحی است.

تست رانندگی انجام دهید

بر روی موتورسیکلت بنشینید تا مطمئن شوید از اندازه مناسب برخوردار است. برای پایداری باید بتوانید پاهایتان را صاف روی زمین قرار دهید. سپس به یک مسافرت کوتاه بروید – حتی فقط یک کیلومتر کافی است. اطمینان حاصل کنید که موتورسیکلت راحت است و سنگین نیست. شما باید بدانید که از پس آن برمی آیید.

آن را بازرسی کنید

نمایندگی باید یک مکانیک معتبر داشته باشد که قبلاً موتورسیکلت را چک کرده باشد ، اما اگر این کار را نکرد یا از شخصی خرید می کنید، قبل از خرید، وضعیت موتورسیکلت را از یک مکانیک ماهر و مطمئن سئوال کنید.

پس از کارشناسی موتورسیکلت اگر موتورسیکلت مذکور، دارای سلامت و مورد قبول شما بود وارد مرحله بعد میشوید.

۵- تنظیم قولنامه خرید موتورسیکلت

قبل از سیر مراحل قانونی نقل و انتقال موتورسیکلت میبایست یک قرارداد دستی مابین فروشنده و خریدار نوشته شود و مبلغ اندکی از طرف خریدار به فروشنده جهت بیانه پرداخت شود. توجه نمایید مبلغ پرداخت شده در قرارداد ذکر شود.

قولنامه موتورسیکلت را در ۲ برگه و با یک خط بنویسید. (از کاربن استفاده نمائید)

۶- انتقال موتورسیکلت کارکرده

در روز تعیین شده، فروشنده و خریدار به همراه موتورسیکلت و مدارک به یکی از مراکز تعویض پلاک موتورسیکلت که باید از قبل نوبت تهیه شود مراجعه نموده و مراحل نقل و انتقال را انجام دهید.

همچنین توجه نمائید قبل از تعیین نوبت مرکز تعویض پلاک، مالیات موتورسیکلت توسط فروشنده میبایست پرداخت شود.

همچنین بخوانید: پرداخت مالیات موتورسیکلت

امیدواریم که با انتشار این مطلب به شما در جهت خرید و فروش موتور دست دوم کمکی کرده باشیم.

۴.۷/۵ - (۴۰ امتیاز)
نظر شما برای ما و دیگر موتور سواران، بسیار بسیار ارزشمند است و ما برای این ارتباط و تعامل ارزش قائل هستیم. با گذاشتن کامنت در انتهای این صفحه، دیدگاه خود را با هزاران راکب به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه مجله راکبین میکوشد تا با بهترین مقالات و آموزشهای موتورسیکلت در خدمت شما عزیزان باشد.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون که این آموزش ارزشمند رو منتشر کردید.
    خیلی به من کمک کرد. البته من میخواستم بفروشم.
    باتشکر

  2. باسلام
    برای موتورهای هوندا۱۲۵و۱۵۰
    موتور روشن میکنید گاز بدید اگر دود سیاه داد یعنی کاربرات مشکل داره اگر
    دود سفید بده یعنی رینگ ضعیف کرده.
    رو جک دوپا بزنید در حالت ازاد روشن بزارید اگر لاستیک عقب شروع به حرکت کرد یعنی هرزه گرد انجین خرابه.. هرزه گرد قیمتی نداره. ولی باید انجین باز بشه هزینش زیاد میشه.. سوار موتور بشید.. باسرعت ۳۰تا فرمون ول کنید باید صاف بره. اگر کج رفت یعنی چپ کرده و سه شاخ کج شده.. روغن ریزی که مشخصه و روغن سوزی هم بالای انجین مشخصه.. خورشیدی موتور تکون بدید اگر جا داشت یعنی توپی موتور مشکل داره.. خیلی چیزای دیگه هم هست البته فعلا اینا یادم بود
    برادر و دوستدار شما ابراهيم از بوشهر. برازجان. دالکی

    1. سلام ممنون دوست عزیز از راهنماییتون.
      البته هر موتوری درجا کار کنه چرخ عقبش میچرخه و به دلیل لرزش موتور هست.
      مشکلی نداره.
      موفق باشید.

  3. برای خرید موتورسیکلت دست دوم فقط باید روی کسی حساب کنید که اعتماد دارید بهش وگرنه اگه وارد نباشی حتما موتور رو به چند نفر نشون بده

  4. نذارید سوار موتور بشه برای تست. اگر هم خیلی اسرار کرد داخل یه کوچه بن بست یه دور بزنه. خیلی حواستون به این مورد باشه. البته اگر خواستید بفروشید

  5. مطمئن بشید موتور روغن سوزی نداره
    مطمئن بشید که قبلا تصادف شدید نداشته باشه
    ببینید باک رنگ نشده باشه
    صداهای غیر عادی از موتور نباید بشنوید
    در آخر اینکه حتما به به مکانیک موتورسیکلت حرفه ای و مورد اعتماد ببرید نشون بدید.
    باتشکر از سایت مجله موتور سیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا