آموزش موتورسواریراهنما ها

نحوه صحیح ترمز گیری با موتورسیکلت

The correct way to brake with a motorcycle

توزیع وزن ، مرکز ثقل و وزن کلی موتورسیکلت در نحوه واکنش موتور به ترمز تأثیر دارد.
انواع مختلف ترمز موتورسیکلت
انواع ترمز تفاوت ایجاد می کند. آنها معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند: کاسه ای و ترمز دیسکی. ترمزهای کاسه ای (که قدیمی تر ، دارای تکنولوژی کمتری هستند و معمولاً در موتورسیکلت های کلاسیک قدیمی تر دیده می شوند) و ترمزهای دیسک مدرن تر. ترمز باعث ایجاد گرما می شود (اصطکاک منبع ترمز است ، اصطکاک گرما ایجاد می کند). هر چه ترمزها بهتر و کارآمد تر باشند ، گرما را پراکنده می کند – به طور کلی بهتر کار می کنند. گرمای موجود در ترمزها چیزی به نام ترمز محو ایجاد می کند ، هرچه کاسه یا دیسک داغ تر می شود ، قدرت توقف کمتر و کمتر می شود. به همین دلیل است که در موتورهای دارای ترمز دیسک که در آن دیسک در جای باز قرار دارد نه یک محفظه محصور ، سوراخ های کمی وجود دارد یا حتی “گلبرگ” (شکل موج در قسمت بیرونی دیسک) وجود دارد تا گرما را با استفاده از فناوری کمتر کند. اکنون داریم.
انتقال وزن در ترمز موتور

بازگشت به مبحث سبک های مختلف موتورسیکلت – هر یک از این سبک های طراحی بر نحوه واکنش ترمزها تأثیر می گذارند اما باز تمام مفاهیم یکسان هستند. به عنوان مثال كروزرها دارای پایه چرخدار طولانی تری هستند و تمایل دارند خیلی سنگین تر از موتورهای ورزشی باشند و میزان نیروی جاذبه آنها كمتر باشد – بنابراین به طور كلی از ترمزهای عقب استفاده کمی بیشتر خواهد بود – اگرچه ترمزهای جلویی هنوز هم باید بیشتر از وزن استفاده شوند.
اختلاف کشش
سوار شدن در عناصر مختلف و سطوح مختلف نیز می تواند در اثربخشی ترمز تأثیر داشته باشد (برای این مقاله تکنیک های رانندگی در آسفالت را مورد بحث قرار خواهیم داد ، زیرا ترمز خارج از جاده / خاکی و کشش مفهوم کمی متفاوت دارد). در حالت ایده آل ، ترمز در مواقعی که لاستیک ها داخل خط هستند و موتور به صورت صاف است ، موثرتر است ، با این وجود – جاده ها غیرقابل پیش بینی هستند و شما باید یاد بگیرید که چگونه در هر شرایطی ترمز را کنترل کنید و بخش زیادی از آن از اصول اولیه ، تمرین و حافظه ماهیچه است. بعضی از دانش آموزان وقتی درخواست می کنند که تمرینات را تکرار کنند ، مورد تمسخر قرار می گیرند ، اما دلیل اصلی ایجاد حافظه ماهیچه ای است و این فقط با حرکات و اقدامات تکراری سازگار است.
اختلاف بار
منظور ما از تفاوت بار ، میزان نیروی ترمز با ترمزهای جلو و عقب با هم و به صورت جداگانه است. بنابراین شاید به شما گفته شود که در ترمزهای جلویی ۷۰٪ قدرت متوقف شده و ۳۰٪ در عقب یا ۷۵٪ جلو ، ۲۵٪ عقب وجود دارد. بسته به نوع ترمز ، وزن و غیره همانطور که قبلاً ذکر کردیم می تواند تا حدودی صادق باشد. این نسبت در حقیقت بسته به عوامل مختلفی و بیشتر از همه با انتقال وزن و بار در جلو متفاوت است. از آنجا که شروع به اعمال ترمزهای جلویی می کنید ، اگر به درستی انجام شود ، وزن باید از عقب به جلو منتقل شود. این فشار به سیستم تعلیق جلو فشار وارد می کند و باعث می شود ردپای لاستیکی اتصال لاستیک به جاده (افزایش مساحت نیرو ، افزایش اصطکاک ، افزایش قابلیت ترمز) افزایش یابد.
برنامه ترمز گیری مناسب در موتورسیکلت

کلاچ را فراموش نکنید

اگر متوقف شوید ، باید علاوه بر ترمز کردن ، همیشه به این مورد عادت کنید که برای قطع انتقال نیرو به چرخ و نگه داشتن موتور ، در کلاچ چنگ بزنید. اگر متوقف شده اید ، همیشه باید در دنده اول باشید تا در صورت نیاز به طور ناگهانی مجدداً از تمام توان استفاده کنید.

چه موقع از ترمزهای جلو موتور استفاده می کنید

برای اینکه موتورمتوقف شود یا کند شود ، استفاده از ترمز جلو در یک فشار تدریجی تا زمانی که در واقع شما دیگر نمی توانید فشار دهید ، علاوه بر عقب ، از ترمز جلوی کامل نیز استفاده می کند. لطفاً برای متوقف کردن تنها به ترمز عقب خود عادت نکنید ، زیرا اکنون تنها بخشی از توان متوقف شده را که ممکن است نیاز داشته باشید به خودتان می دهید. اگر به طور صحیح انجام شود ، آن فشار ترمز جلو باید وزن را به جلو منتقل کند و فشار را بر روی تایر جلو افزایش دهد بدون اینکه حرکت سواری لازم باشد. در حقیقت ، توصیه می شود وضعیت رانندگی استاندارد را با زانوها و ران های خود با در آغوش گرفتن مخزن و بدن فوقانی آرام اما محکم حفظ کنید. اگر انتقال به صورت نادرست انجام شود و ترمز جلو را خیلی سریع بگیرید ، می تواند باعث شود که تایر جلو قفل شود و این شانس را به دست نیاورد. برای تصحیح این مسئله ، شما به آرامی و کمی ترمز جلو را آزاد کرده و دوباره استفاده کنید. با گذشت زمان ، تمرین و حافظه ماهیچه ای ، حرکات شما به طور خودکار سریعتر و نرم تر می شود. مانند هر چیز ، این کار به زمان و تمرین نیاز دارد.

چه موقع از ترمزهای عقب موتور سیکلت استفاده می کنید

به طور کلی ترمزهای عقب برای شستشوی سرعت در حین کندتر (مانند پارکینگ یا تردد آهسته) یا استفاده از چرخش عقب موتور در تپه استفاده می شوند. کاربردهای دیگری برای ترمزهای عقب وجود دارد ، اما برای اطلاعات مبتدی ، این تنها چیزی است که باید از آن استفاده کنید – یا در ترکیب با جلو برای کاهش سرعت در مواقع اضطراری. اگر این یک ایست اضطراری است ، و فهمیدید که ترمز عقب را خیلی سخت فشار داده اید و به صورت کشویی می رود – آن را رها نکنید. اسکی را به بیرون سوار کنید زیرا اگر عقب را قفل کرده اید ، اکنون قدرت توقف صفر در آن وجود دارد و آزاد شدن ترمز باعث می شود چرخ از هیچ شتابی به سمت بیش از حد نرود ، به خصوص اگر قسمت عقب موتور در زاویه ای از جلو باشد این عمل ناگهانی باعث خواهد شد که قسمت عقب را روی صندلی جلوی موتور سوار کند که اکنون دیگر راکبی برای نگه داشتن ترمزها ندارد. شما می توانید به دنیایی آسیب دیده پایان دهید.

بیاموزید که از هر دو استفاده کنید: به طور مؤثر

یادگیری استفاده از جلو و عقب و جایی که در آن مناسب است می تواند تفاوت زیادی در طول عمر سواری آینده شما ایجاد کند. بدون ایجاد حافظه ماهیچه ای و عادت های خوب ، یک وضعیت وحشت می تواند به یک فاجعه تبدیل شود. از عادت های سواری خود آگاه باشید ، یک دوره معتبر را طی کنید و اطمینان حاصل کنید که فراتر از توانایی و دانش خود برای خروج از وضعیت نیستید. دوره های ایمنی و آموزش دارای اطلاعات و مهارت های ارزشمندی است حتی برای سواران که سالها سوار آن بودند. جای تعجب است که چگونه با گذشت سالها ، مهارت ها می توانند محو شوند و عادت های بد را خسته کنند – آنها به گونه ای طراحی شده اند که دانش آموزان خود را به سمت سوارهای بهتر تبدیل کنند ، زیرا سوارکاری های بسیار بیشتری وجود دارد که فقط پیچش دریچه گاز کار آنهاست. ترمز در باران ، شن و سایر سطوح سست یکسان است ، فقط خود را آهسته کنید (البته با خیال راحت که نمی خواهید مانع ترافیک شوید) زیرا اکنون زمان توقف شما افزایش می یابد – بنابراین سوارکاری خود را برای آن تنظیم کنید. توقف زمان میزان مسافتی است که موتورسیکلت شما از زمان استفاده اولیه ترمز تا یک توقف کامل طی می کند.

مسافر و چمدان

رانندگی با مسافر و یا چمدان می تواند به خودی خود راحت و چالش برانگیز باشد ، و مواردی را باید در خاطر داشته باشید: تغییر وزن. هنگام ترمز به طور ناگهانی بسته به اینکه مسافر شما به آن توجه داشته باشد ، بسته به محل نگهداری شما و اینکه چه سرعت ممکن است تفاوت بین توقف کنترل شده یا تصادف باشد. تغییر وزن به جلو ، به خصوص بالای خط کمر می تواند به طور چشمگیری فاصله ترمز را تغییر دهد.
جلوگیری از خطاهای سوار جدید هنگام ترمز

آیا راه رفتن اردک نیست

راه رفتن اردک جایی است که می بینید که سواران با استفاده از هر دو پا ، تعادل و “دویدن” موتور را به جلو یا در هنگام پارک کردن یا متوقف کردن. انجام این کار نشان می دهد که شخص کنترل کامل موتورسیکلت را ندارد ، عمدتاً به این دلیل که دسترسی به ترمز عقب را از دست می دهد و دست دریچه گاز در حال کنترل ترمز جلو به جای دریچه گاز است.

پای راست خود را روی ترمز نگه دارید و از سمت چپ خود برای زمین استفاده کنید

در اینجاست که عادت به پایین حرکت کردن برای اولین بار مفید است و استفاده از عقب برای کنترل سرعت شما نیز مناسب است. هنگام حرکت موتورسیکلت، هنگام پیاده شدن و پیاده روی آن بیشترین کنترل را خواهید داشت (دوباره روش صحیح انجام این کار وجود دارد ، اما برای مقاله دیگری ذخیره خواهید شد).

ناگهان اهرم ترمز را نکشید

ترمزها را به عنوان یک بطری سس کچاپ فرض کنید. فشردن و اعمال فشار تدریجی مقدار مناسب سس کچاپ را به شما می دهد. فشردن سریع و سخت به غذای خیلی کچاپ ختم می شود و همه جای آن است. همین مورد در مورد ترمزها نیز صدق می کند. اگر این مورد جدید برای موتور شماست ، حتما یاد بگیرید که ترمزها با سوار شدن در یک منطقه امن به دور از ترافیک و آزمایش چقدر قوی هستند تا ببینید با استفاده از تدریج ترمز چگونه سرعت این موتور کند می شود.
سیستم ترمز اتوماتیک موتور (ABS)
سیستم های جدید ABS براساس اندازه ، وزن و آنچه در موتور سیکلت ساخته شده است ، پایه گذاری شده اند. به طور کلی آنها به صورت کامپیوتری کنترل می شوند و بطور الکترونیکی میزان فشار مایع به هر ترمز را برای بهینه سازی کشش و کاهش فاصله ترمز تنظیم می کنند.

انواع مختلفی از ABS و نحوه کار آنها

نکته اصلی نحوه کار ABS موتور سیکلت این است که در هر چرخ سنسورهای سرعت وجود دارد که اطلاعات ثابت را به ECU می فرستند (واحد کنترل الکترونیکی یا مینی کامپیوتر). ECU سپس مشخص می کند که آن چرخ ها هرگونه لغزش ترمز یا کاهش سرعت را از حد آستانه تعیین شده تشخیص می دهد یا خیر. در اصل دو نوع سیستم وجود دارد.

پیستون نوع ABS

این سیستم ABS با اضافه کردن فضای بیشتر برای مایعات ، فشار ترمز را آزاد می کند. این کار را با یک پیستون و موتور خطی که به کمک فنر بارگیری می شود ، می کند تا پیستون را به عقب برگرداند تا فضای بیشتری برای مایع ایجاد شود و از این طریق فشار بر روی ترمز کاهش می یابد.

سیستم شیر و پمپ

نوع دوم جدیدتر به نام سیستم شیر و پمپ است. قطعات متحرک بیشتری وجود دارد: پمپ ها، موتور و مخازن / باتری های مایع. اصولاً هرچه مینی کامپیوتر به سیستم ترمز بگوید ، کوئل ها سوپاپ های داخلی / خروجی مایع ترمز را توسط یک پمپ موتور کار می کنند. معمولاً می توانید پالس های پمپ را که انجام می دهد از خود ترمز احساس کنید.

با ABS چه چیزی را در ذهن داشته باشید و چه چیزی را انتظار داشته باشید

به خاطر داشته باشید ، ABS می تواند ابزاری فوق العاده برای سواران جدیدتر باشد زیرا نگرانی در مورد آن کمتر است و توجه خود را به جاده منتقل می کنید. با این حال ، اجازه ندهید آن را به یک عصا تبدیل کند. ABS ، در حالی که کارآمد است – قضاوت را از دست سواران خارج می کند و به اطلاعات حسی متکی است که می تواند در واقع ترمز را کند کند. توصیه می شود این امر را در نظر داشته باشید و با اجازه فضای بیشتر در قسمت جلوی ، پشت و در قسمت های جانبی ، فضای مورد نظر خود را کنترل کنید تا در صورت ترمز شما به اندازه کافی کار نکند ، همیشه فضای فرار داشته باشید.
اهمیت تعمیر و نگهداری و جلوگیری از ترمزگیری محدود

چک های پیش از سوار شدن

برای هرگونه نشت مایعات یا گرد و غبار و گرد و غبار روی ترمزهای خود ، به موتورسیکلت نگاهی بیندازید. باقیمانده روغنی قهوه ای پر از گرد و غبار می تواند نشان دهد که سیستم ترمز های شما در حال نشت است و باید سریعاً از آن مراقبت کرد. همیشه گرد و غبارهای موجود در سیستم ترمز خود را تمیز کنید – حتی اگر قابل رویت نباشد – قبل از سوار شدن ، آنرا پاک کنید. هیچ تمیز کاری نمی تواند باعث سایش در مهر و موم شود و منجر به نشتی شود که در واقع می تواند بر قدرت ترمز شما تأثیر بگذارد. اگر در ترمزها مشکل وجود دارد و شما آموزش مکانیکی نداشته اید ، لطفاً آن را با یک مکانیک معتبر موتور سیکلت بررسی کنید.

روغن ترمز را بررسی کنید

چه زمانی باید آن را تغییر دهید؟ به طور کلی با گذشت زمان تاریک تر و مات تر می شود. همیشه در هنگام تردید به دفترچه راهنمایی یا نمایندگی های خود مراجعه کنید. اگر قهوه ای تیره است ، قطعاً زمان تغییر آن است.

استفاده از تایر و اهمیت تعویض لاستیک

با گذشت زمان ، لاستیک می تواند رو به زوال باشد. بررسی دیواره های جانبی لاستیک برای هرگونه ترک و نشانه سایش از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این نشانگر زمان آن است که تایرها را عوض کنید. موارد دیگری که باید توجه داشته باشید فشار آج و تایر است. اگر فشار کم باشد ، نه تنها می تواند در ترمز تأثیر بگذارد بلکه عملکرد آن نیز مؤثر است. قبل از سوار شدن حتماً فشار تایرها را بررسی کنید ، به خصوص اگر این سفر طولانی باشد. مهم است که لنت ها و دیسک ترمز خود را برای پیچ و تاب یا ساییدگی بررسی کنید. توجه: این تنها نظر نویسنده با مطالب ارجاع شده است. این بر عهده خود فرد است که مسئولیت سوارکاری و مهارت های خود ، مسئولیت رسیدگی و سوارکاری را بر عهده بگیرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله دانش موتورسواری شما افزایش یافته باشد.
۴.۷/۵ - (۲۱ امتیاز)
نظر شما برای ما و دیگر موتور سواران، بسیار بسیار ارزشمند است و ما برای این ارتباط و تعامل ارزش قائل هستیم. با گذاشتن کامنت در انتهای این صفحه، دیدگاه خود را با هزاران راکب به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه مجله راکبین میکوشد تا با بهترین مقالات و آموزشهای موتورسیکلت در خدمت شما عزیزان باشد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. درود
    آخه این چه طرز ترجمه هستش؟! اصلا خوب نیست! حداقل بعداز اینکه با نرم افزار ترجمه کردید، متن ها رو بدید یک مترجم با تجربه اصلاح کنه.
    تلاش کنید تا موفق بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا